קיימות בראיה כוללת

יום רביעי, 26 באוקטובר 2011

6 - דיקור עירוני- יאיר מלר, רותם סרי ואיה רוזנוולד


המרחב העירוני כפי שהוא נתפש כיום, ניתן לתיאור כשילוב של מערכות עירוניות שונות לכדי יצירת מרקם עשיר של התרחשויות ואפשרויות. ככל שהמרחבים העירוניים מתפתחים כך הם נעשים מורכבים יותר, צפופים יותר ומוגבלים מבחינת אופי ההתערבות האדריכלית האפשרית בהם.
כתוצאה מכך היכולת לבצע שינויים משמעותיים ברקמה העירונית הקיימת נהפך לתהליך מורכב וממושך שמגביל במידה רבה את האפשרות של אזורים עירוניים להתחדש ולהתפתח.
אחת הגישות שנועדו להתמודד עם הבעיה של חידוש מרחבים עירוניים קיימים היא הדיקור העירוני – גישה המתבססת על חיזוק הסביבה הקיימת והישענות על מערכות עירוניות קיימות לצורך יצירת שינויים משמעותיים במרחב העירוני.
דיקור עירוני הוא מונח שנועד לתאר התערבות אדריכלית נקודתית המיועדת ליצור השפעה על המרקם העירוני מעבר להקשר המיידי שבו היא ממוקמת. המונח השאוב מתחום הרפואה האלטרנטיבית מתבסס על ההנחה שישנן פעולות שעצם ביצוען מסוגל לגרור בטווח זמן קצר השפעות משמעותיות החורגות מהנקודה שבה הן בוצעו או מהרדיוס המיידי שלה.
בבסיס הדיקור העירוני נמצאת התפישה שעל ידי זיהוי המערכות העירוניות והטיפול בהן, או לחילופין יצירת מערכות עירוניות חדשות ניתן לבצע שינויים רחבי היקף ברקמה העירונית, במהירות ובפשטות יחסית.

מטרת העבודה היא לבחון את מהות התפישה של הדיקור העירוני ואת אפשרויות היישום שלה מתוך בחינת סדרי הגודל של ההשפעות האדריכליות האפשריות ובדיקת הקשר בין אופי השינוי להשפעה שהוא יוצר על המרקם העירוני.
מכלול ההתנסויות והתיאוריות בנושא שהחלו להצטבר בשנים האחרונות מהוות בסיס לבחינת התחום ולהגדרת המסגרת הרעיונית שפעולות הדיקור העירוני מתקיימות בה.


urban acupuncture. Yair Meler, Rotem Seri & Aya Rozenveld
Guerrila gardening

תגובה 1: